Sådan virker Google

Søgemaskiner som Google bruger en kompleks algoritme til at bestemme, hvilke sider der skal vises i søgeresultaterne og i hvilken rækkefølge. Algoritmen tager hensyn til flere faktorer, herunder relevans, popularitet og autoritet m.m.
I praksis er der tale om mange del-algoritmer, som kan være forskellige fra land til land og fra søgeord til søgeord.

Søgeproces

Søgning begynder med en forespørgsel fra en bruger. Brugeren indtaster et eller flere søgeord i søgefeltet, og søgemaskinen genererer en liste over relevante sider.

Crawling

For at opbygge sin indeks over websider sender søgemaskinen bots (også kendt som “spiders” eller “crawlers”) ud for at finde nye sider og opdatere eksisterende sider. Bots følger links fra en side til en anden og gemmer information om hver side, de besøger.

Indexering

Efter at have fundet en side, tilføjer søgemaskinen den til sit indeks. Indekset er en database over alle de sider, som søgemaskinen har fundet og gemt. Søgemaskinen bruger indekset til at generere søgeresultaterne.

Ranking

Når en bruger indtaster et søgeord, bruger søgemaskinen sin algoritme til at vurdere, hvilke sider der er mest relevante og autoritative. Resultaterne vises i rækkefølge efter relevans og autoritet.

Resultatside – Søgeresultaterne

Søgeresultaterne vises på en resultatside. Hver side på resultatsiden indeholder en overskrift, en kort beskrivelse og en link til den relevante side. Brugere kan klikke på et link for at besøge den relevante side.