Eksterne links – at linke ud
En hjemmeside der linker ud til relevante kilder, giver læseren mulighed for at fordybe sig yderligere i de emner din hjemmeside omhandler.
Det er en fordel for læseren og søgemaskinerne anser det også som en fordel, da de sender brugerne til en hjemmeside, hvor de får alt den viden de har behov for -eller mulighed for at klikke sig videre.
Ved at have et informationsrigt website med mange relevante udgående links, kan du skabe en side, der bliver et samlingspunkt for information indenfor dit felt.
Et sted som folk vælger at begynde, deres søgning efter information indenfor netop dit felt.
Søgemaskinerne giver ”+ points” for gode henvisninger og det kan være med til at netop din hjemmeside placeres højere end andre i de organiske søgeresultater.
Det er dog vigtigt, at du linker til yderst relevante hjemmesider. Vær meget varsom med at linke til andre hjemmesider, der intet har at gøre med det emne der behandles på en side.
Har du reklamer på din hjemmeside, så sørg for at tilføje ”nofollow” i link koden.
Link helt ud med neutrale tekster f.eks. Læs mere her, klik og læs mere her etc.
Det kan give problemer hvis du linker meget ud med søgeord fra din hjemmesiden, så hold linkteksterne neutrale, nå r du har mulighed for det.
Eksempel på eksterne links:
Læg mærke til at jeg her på Google-optimerking.dk hele tiden linker til mere dybdegående information om hvert emne.
Et relevant eksternt link for denne underside, kunne være til Moz.com, der generelt har rigtig gode guides og i dette tilfælde en ”Best practice” guide til ekstern linkning