SEO guide

Du har et nyt website eller et ældre site, som du gerne vil have flere besøgende på, så du kan sælge mere eller udbrede dit budskab til flere på internettet.

Dit website kan være nok så dyrt og flot, ja endda nok så besøgt, men er det ikke de rigtige besøgende der kigger forbi, får du ikke meget udaf alt dit arbejde.

Hvem er de rigtige besøgende?

Lad os se lidt på hvem du skal have forbi dit website, for at opnå bedst muligt afkast af din investering i et website. Du har jo lavet sitet med et formål, ikke kun for at lave det.
For at opnå online succes, skal de besøgende du har forbi dit website harmonere med dit formål med sitet. De besøgenes forventninger skal indfries.

Er formålet at sælge mobiltelefoner online, hjælper det jo ikke, at dit site bliver besøgt at pensionister, der er på udkig efter økologiske gulerødder!
De køber ikke noget, de roder lidt forvildet rundt på dit site og smutter igen (bouncer)

En indikator på, at du har gjort noget rivende ruskende forkert, er at du har mange mange besøgende, men ingen salg.
Der kan dog være mange grunde udover din søgemaskineoptimering – dit produkt kan være alt for dyrt, alt for billigt -eller lever på andre måder ikke op til de besøgendes forventninger.
De synes ikke om det de ser og forlader dit website igen (bouncer)

At opnå succes med et website, kræver, at der er harmoni mellem de besøgendes forventninger og det de oplever på dit site.

“Eksempel fra den virkelige verden”

En ejer af et stripbureau indsætter en annonce på Facebook med et billede af en lækker pige og skriver teksten “kom og se mig”
Det vælter ind med trafik, ja hele 28.000 besøgende på en dag.
Annoncen kostede godt kr. 30.000 og der var INGEN salg.

Brugerne der kom forbi stripbureauets website, var fra hele verden og de smuttede igen, da de ikke kunne finde pigen fra billedet i annoncen på siden og de ikke kunne opnå det de forventede. (nøgen billeder af pigen)
Der var lagt op til nogett helt andet end, at booke en stripper i Danmark.

Eksemplet illustrerer fint, at brugerens forventninger skal harmonere med oplevelsen på websitet for der sker et salg.

Harmoni, hvordan får jeg så det?

Harmonien opnår du ved at kende dine kunder. HVEM er det der køber hos dig? Det er dem du skal finde på internettet og sørge for at få ind på dit website. Glem alle de andre udenfor din målgruppe. og lav ikke begynderfejlen, at kører med en meget bred målgruppe. Segmenter din målgruppe op i de vigtigste segmenter og begynd med det vitgigste af dem – dem der køber mest pr. besøg.

Er det mobiltelefoner du sælger, ja så er pensionisterne igen et meget lille segment af din målgruppe og bestemt ikke det vigtigste, hvis det er smartphones du satser på at sælge. Nej her er det vigtigste segment de unge i den købestærke alder.

Det vil være spild af din tid at målrette dit website mod pensionisterne i første omgang. Dem kan du gå efter om 2 år, når du tjener kassen på de vigtigste segmenter i din målgruppe.

Harmonien får du, når du kender de vigtigste segmenter i din målgruppe og får dem forbi dit website. Husk at websitet naturligvis skal være designet så det harmonere med segmentets forventninger. Lav ikke et oldnordisk design og forvent unge køber på sitet, det gør de ikke.

Guide til søgemaksineoptimering – Afslutning

Analyser din målgruppe nøje, udvælg de vigtigste segmenter, tilret dine tekster og design på dit website, så det harmonere med segmenternes forventninger.

Har du meget forskellige segmenter pga bred produktgruppe, jamen så overvej at lave 2 websites, eller 3 eller 4.

Herefter kan du gå i gang med den egentlige søgemaskineoptimering af dit website.

Søgeord og sætninger du ønsker høj rangering på!

Når søgemaskinerne placerer de mange milliarder websites i deres oversigter, har de over 200 forskellige ting de kigger på, når de kalkulerer hvor højt eller lavt et website skal placeres i deres liste.

Mange af de 200 variable som søgemaskinerne tjekker og “rangere” efter, ja dem kender SEO eksperterne allerede, men en del af dem er gisninger og “hemmelige”
Der findes altså ikke en liste over hvad man nøjagtigt skal gøre for at være 100% sikker på at opnå placering nr. 1 på et ønsket søgeord, men der findes “opskrifter” der får dit site meget tæt på.
Grunden herfor er, at google holder de variable mere eller mindre hemmelige.

De rigtige søgeord

Kunsten er at finde de søgeord og sætninger som er præcist dem dine segmenter rent faktisk bruger.
Finder du en liste på googles søgeords redskab, hvor du kan se at f.eks. mobiltelefon er et ord der bliver søgt 200.000 gange om måneden, ja så er det altså ikke sikkert at lige netop dit vigtigste segment af brugere søger på det, de søger nærmere på “bedste mobiltelefon” eller “mobiltelefon oversigt”

Rammer du ved siden af, fordi du ikke tester nok (TIP: brug google adwords og se hvor god konverteringen er på de valgte søgeord og sætninger), ja så kan du ende med at bruge oceaner af tid på at optimere dit website til søgeord, som trækker de forkerte brugere ind på dit website igen…spild af tid.

Derfor er det uhyre vigtigt at du bruger meget tid i processen med at finde de rigtige og relevante søgeord FØR du går i gang med søgemaskineoptimering.
-OG derfor er det også vigtigt at du kender dine segmenter du går efter. Unge søger helt anderledes på internettet end ældre gør.

Du kan læse om hvordan du finder relevante søgeord i højre menu under punktet søgeords optimering

Hvis du vil vide mere:

Ovenstånde lille artikel er skrevet uden at gå i dybden med konvertering, bounce rate og analysering af trafikken til dit website, vi har heller ikke skrevet noget om hvordan du direkte ændre i din grafik og tekster, så de skaber bedre placeringer i google og de andre søgemaskiner. Det kan du læse om på mange andre websites (klik på de markerede ord)